Vorige week heeft de Goudse gemeenteraad het verkeerscirculatieplan Gouda aangenomen, zonder doorsteek voor autoverkeer tussen de Reeuwijkse Randweg en de Burgemeester van Reenensingel die volgens de verkeerskundigen een grote verkeersbelasting zou hebben veroorzaakt in Plaswijck, voor achtergronden zie elders op deze site . Eerder schreef de vereniging een brief, waarin werd ingestemd met dit plan zonder doorsteek.
Het aangenomen verkeerscirculatieplan is een samenhangend pakket verkeersmaatregelen voor heel Gouda geworden. Het verkeer op de Bodegraafsestraatweg (en Graaf Florisweg / Joubertstraat) wordt met 15 procent teruggebracht door het verkeer vanuit Utrecht naar de Krimpenerwaard meer via de Goudse Poort te laten rijden. Een verdere reductie van het verkeer op de Bodegraafsestraatweg is in principe mogelijk maar haalde het enige tijd geleden al niet in de gemeenteraad.
Afname van verkeer op de Bodegraafsestraatweg zou ook mogelijk zijn met een nieuwe oostelijke randweg voor het verkeer naar de Krimpenerwaard. Voor deze optie is niet gekozen, onder andere vanwege de kosten en de natuurschade. Ook een streekplan voor de omgeving van Gouda bevat geen plan voor een oostelijke randweg, wel een tunnel onder de Gouwe bij Boskoop en een betere aansluiting van de N11 op de A12, meer hierover op de site Beter bereikbaar Gouwe,